25 вересня у нашому університеті відбулася наукова онлайн-конференція “Література для юнацтва: читацькі запити / авторські пріоритети”. Співорганізатори всеукраїнського заходу – Центр інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem (директор проф. Олена Будник) та Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва (президент – Уляна Баран).
Від імені ректорату учасників конференції привітала докторка філософських наук, професорка, проректорка, фахівчиня Центру Галина Михайлишин, яка наголосила на здобутках і можливостях університету з добрими європейськими традиціями і проєктами:
«Мені дуже приємно, що серед учасників цієї конференції такі цікаві люди, я прочитала прізвища доповідачів, я побачила, які університети і які наукові центри під’єдналися. Я пишаюся своїми викладачами, науково-педагогічними працівниками, які є також досить самодостатніми та відомими у світі своїми працями. І настільки актуальна тема. Ми згадуємо кожен себе у підлітковий період і те, як ми читали і, на жаль, бачимо, що сучасні підлітки менше стали читати і долучатися до літератури. Вони більше слухають аудіокниги, менше читають, напевно, на паперових носіях. Сподіваюся, що ці питання знайдуть практичне вирішення на цій конференції».
Докторка педагогічних наук, професорка, директорка Центру інноваційних освітніх технологій PNU EcoSystem Олена Будник звернулася із вітальними словами та акцентувала на значенні цифрових технологій у підвищенні якості освіти, значенні електронних та друкованих книг у розвитку молодої людини. Вона також презентувала результати проведеного дослідження, яке полягало у визначенні читацьких преференцій сучасних школярів, популярності друкованої та електронної книги:
«Підлітки і молодь – це особлива категорія читачів, які потребують якісного літературного контенту. Адже покоління Y має свої читацькі запити і смаки, і лише ретельне врахування їх і письменниками, і видавцями здатне мотивувати дітей до читання. Велике значення у цьому процесі належить й освіті. Тішуся, що така конференція проводиться в нашому університеті, і вперше наш Центр інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» долучився до такої конференції». Олена Будник висловила сподівання на плідну співпрацю й переконання, що освітні інновації стануть дієвим інструментом для розвитку читацьких інтересів дітей та молоді, популяризації як друкованої, так і електронної книги у сучасному світі.
Катажина Якубовська-Кравчик, доктор гуманітарних наук, ад’юнкт Варшавського університету привітала усіх учасників та відзначила актуальність теми конференції не тільки для дослідників, учителів, а й усіх, хто працює з молодими людьми. «Переконана, що разом докладемо усіх зусиль, щоб дослідження літератури буде не тільки частиною наукового, а й громадського дискурсу».
Справжній калейдоскоп літературознавчих, педагогічних, філософських, соціокультурних студій створили понад 90 учасників конференції. А це: науковці (Наталія Богданець-Білоскаленко, Світлана Богдан, Тетяна Близнюк, Григорій Васянович, Наталія Вівчарик, Галина Волощук, Роксолана Жаркова, Віталіна Кизилова, Анжела Корнет, Лариса Круль, Наталія Марченко, Ольга Новик, Оксана Панько, Наталія Поліщук, Ярослава Прихода, Олеся Слижук, Наталія Шацька, Галина Швець, Катажина Якубовська-Кравчик та ін.), письменники (Марія Морозенко, Олена Рижко, Галина Корицька, Юлія Куманська (Смаль), Віра Марущак, Микола Мартинюк), педагоги (Людмила Войтюк, Ірина Стрельченко), бібліотекарі (Наталя Стасюк), редактори (Олена Герасимова) з Бердянська, Варшави, Запоріжжя, Івано-Франківська, Києва, Кам’янець-Подільського, Коломиї, Львова, Луцька, Миколаєва, Полтави, Ужгорода та інших міст.
Жваву дискусію викликало питання розмивання меж між літературою для юнацтва і дорослою літературою. У результаті інтерактивної взаємодії учасників було визначено ключові тематичні запити читачів-підлітків.
Модераторка онлайн-конференції докторка філогічних наук, професорка Тетяна Качак підсумувала результати роботи двох онлайн-сесій і констатувала: «Сьогодні проблема читання та й літературної освіти загалом стоїть дуже гостро. І те, що є багато спроб знівелювати літературну освіту, інтегрувати в інші дисципліни, та й навіть скасування ЗНО з літератури, засвідчує про негативні тенденції. Центр дослідження літератури для дітей та юнацтва і Центр інноваційних освітніх технологій об’єднують фахівців з метою реагувати на ці проблеми, визначити суть феномену літератури, адресованої підліткам і молоді; сформувати чітке бачення ефективних інструментів творення й функціонування цієї літератури, розвитку читацької культури молодого покоління». Вона підсумувала результати роботи конференції та запросила до друку матеріалів у черговому випуску Вісника Центру дослідження літератури для дітей та юнацтва «Література. Діти. Час», а також зініціювала необхідність обговорення якості навчальних підручників з літератури у найближчий час.