ПРОФЕСОРКА ОЛЕНА БУДНИК ОТРИМАЛА ІНДИВІДУАЛЬНИЙ ҐРАНТ ДЛЯ ПРОВЕДЕННЯ ПЕДАГОГІЧНОГО ДОСЛІДЖЕННЯ

У рамках програми для українських науковців Фонду Костюшка докторка педагогічних наук, професорка Олена Будник отримала індивідуальний ґрант для дослідження теми «Preparing future teachers to work with students affected by the russian invasion of Ukraine / Підготовка майбутніх учителів до роботи з учнями, які постраждали від російського вторгнення в Україну». Проєкт реалізується спільно з доктором хабілітованим наук гуманістичних, професором, керівником відділу докторантури філософського факультету, завідувачкою кафедри шкільної педагогіки та академічної дидактики Інституту педагогіки Ягеллонського університету Анною Сайдак-Бурскою (Республіка Польща).

Як зазначають польські колеги, студенти Інституту педагогіки Ягеллонського університету з перших днів включилися у волонтерську роботу, ініціювали проведення розвивальних заходів для соціально-психологічної та педагогічної підтримки дітей-переселенців. Майбутні вчителі педагогічного факультету Прикарпатського університету також мають цікавий досвід роботи з дітьми війни, які вимушено переселені на Івано-Франківщину. Тому у процесі дослідження розроблено анкету та проведено онлайн-опитування українських і польських студентів для виявлення рівня їх готовності до роботи з дітьми, які постраждали через війну. Це дало можливість у порівняльному контексті дослідити враження і переживання українських і польських студентів як майбутніх педагогів щодо психологічного супроводу, навчання і розвитку українських переселенців, виявити їх емпатію та волонтерські якості. Водночас здійснено якісний аналіз їхнього досвіду, включаючи наративні інтерв’ю.

У результаті дослідження будуть розроблені методичні рекомендації щодо професійного психолого-педагогічного супроводу дітей, які зазнали травми війни. Адже значна кількість українських дітей покинули місця постійного проживання і виїхали з рідними у Республіку Польща, більшість із них адаптуються до польських шкіл, продовжуючи навчання онлайн з українськими учнями. На даний час розробляються презентаційні матеріали для педагогів для дистанційного навчання здобувачів освіти у воєнний або післявоєнний період (дітей-переселенців в Україні чи Польщі), зокрема інтерактивні методики, цифрові освітні ресурси та інструменти. У проєкті буде використано досвід польських колег щодо підготовки вчителів Інституту педагогіки Ягеллонського університету (https://pedagogika.uj.edu.pl/en) (Республіка Польща) та Центру інноваційних освітніх технологій «PNU EcoSystem» нашого університету (https://ciot.pnu.edu.ua/uk). Варто зазначити, що впродовж 6-ти років Олена Будник плідно співпрацює з науковцями Інституту педагогіки Ягеллонського університету. У рамках цього проєкту вже підготовлено наукові статті у співавторстві з польськими вченими, а також заплановано низку заходів.